מה כמה? תמ"א 38!

תמ"א 38 הינה תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. היא כוללת אוסף תקנות שמטרתן טיפול בסיכונים שעלולים לנבוע מרעידות האדמה בכל רחבי הארץ. תחילתה ביוזמה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה והיא אושרה על ידי הממשלה באפריל 2005. היא מבוססת על ת"י 413, תקן ישראלי לעמידות מבנים בפני רעידות אדמה שנכנס לתוקפו בשנת 1975 ופונה לבתים ובניינים שנבנו לפני שנת 1980.מטרת תמ"א 38 הינה לעודד בעלי בתים וועדים בבניינים לחזק את המבנים, על ידי קיצור ההליכים המנהלתיים בקבלת היתרי הבניה והחיזוק של הבניין.

עד כאן, בתיאוריה ועל הנייר, הכל נפלא. אולם במציאות, מסתבר שהתמונה נראית שונה במקצת. לדוגמה, ג' 53 היא תוכנית לתמ"א 38 בעיר רמת גן, שהגדירה את כל נושא הזכויות מבחינת גובה, קווי בניין וצפיפות. שינוי הרכב ועדת הערר, שחל לאחרונה, הפך את הקערה על פיה, טרף את הקלפים בנושא הזכויות וגרם להקפאת נושא תמ"א 38 בעיר ר"ג. הדיירים ממורמרים, היזמים נכנסו לפרויקטים התאבדותיים, שמלכתחילה אין להם את הסיכוי לסיים אותם ברווחים כפי שקיוו, אי וודאות תכנונית – בקיצור, כאוס. וכל זאת, עוד מתרחש בר"ג, העיר שנחשבת לאחת המובילות והמסודרות בנושא תמ"א 38.

מה משקלה של ועדת הערר בתמ"א 38? האם ניתן עדיין להציל את המצב?

עו"ד אביבית מאור-נמרודי, סגנית ראש עיריית ר"ג, עו"ד רווית סיני, ייצוג דיירים פינוי ובינוי תמ"א 38 ומייקל זלמנסון, מנכ"ל ובעלים של חברת שפע נכסים, בפאנל "סודות הנדל"ן" העוסק בהקפאת תמ"א 38 בגוש דן.

דילוג לתוכן