מה הקשר בין רכבת העמק לערך הנדל"ן שלכם?

באוקטובר 2016 נחנכה מחדש רכבת העמק שמחברת כיום בין חיפה לבית שאן. רכבת העמק עוררה במשך השנים נוסטלגיה בקרב רבים שזכרו אותה מצעירותם. היא נחשבת אחת מאבני היסוד בפיתוח ההתיישבות בעמק ושימשה השראה לסיפורים רבים המתייחסים למחצית הראשונה של המאה ה-20. אחד המיתוסים המוכרים נוגע למנהג לקפוץ מהרכבת תוך כדי נסיעה, לקטוף פרחים ולקפוץ חזרה, דבר שהתאפשר בזכות נסיעתה האיטית.

ומה הקשר בין רכבת העמק לנדל"ן? חידוש המסילה צפוי להעלות את הביקוש לנכסי נדל"ן – קרקעות ומבנים – ביישובים שסמוכים לתוואי הרכבת, ועם הביקוש יעלה גם ערך הנכסים.

קצת על רכבת העמק

65 שנים לאחר שהפסיקה לפעול חזרה הרכבת לנוע. המסילה כוללת כיום ארבע תחנות מלבד תחנת המוצא בחיפה: יקנעם – כפר יהושע; מגדל העמק – כפר ברוך; עפולה; ובית שאן. הנסיעה לאורך הקו כולו נמשכת כ-50 דקות. מתוכננות שלוש תחנות נוספות: בנשר, בקריית טבעון ובתל יוסף.

המסילה המקורית שחנכו העות'מאנים ב-1905 חיברה בין חיפה לצמח, והייתה שלוחה של הרכבת החיג'אזית שהסיעה כוחות צבאיים ומאמינים מוסלמים מסוריה דרך ירדן לערב הסעודית. רכבת העמק היוותה פיצול שחיבר את הקו לחוף חיפה, ומשם לאירופה ולעולם כולו.

איך צפויה רכבת העמק להעלות את ערך הנכסים בסביבה?

נגישות מסילתית ליישובים בפריפריה צפויה להעלות את הביקוש לנדל"ן ואת ערכו באופן משמעותי. ריכזנו כמה מהגורמים למגמה הזאת:

  • גישה למקומות תעסוקה: ביישובי הגליל והעמקים היצע מקומות העבודה כיום מצומצם, ולכן רבים נרתעים לעבור לאזור ממרכז הארץ. במקביל רבים מבני המקום עוזבים לאזורים עם פוטנציאל תעסוקה רב יותר. המסילה תאפשר הגעה יומיומית נוחה מאותם יישובים למטרופולין חיפה (דרך שכרוכה כיום בעומסי תנועה כבדים לנוסעים ברכב), שמשופע במקומות תעסוקה, או אפילו לאזור השרון ולמרכז הארץ.
  • פיתוח מרכזי תעסוקה: הרכבת תאפשר לעובדים פוטנציאלים מאזור חיפה, מהשרון ומהמרכז גישה למקומות עבודה שיפותחו בסביבת הקו. ביקנעם, למשל, כבר פועל כיום פארק היי-טק. כך יוכלו מעסיקים לפתות עובדים איכותיים להגיע לעבוד באזור, שעלויות החזקת עסק בו (שכירות, ארנונה וכדו') כדאיות מאשר במרכז הארץ. פריחת תעסוקה מעלה את הכנסות הארנונה לרשויות, וכך איכות החיים בהן עולה וקורצת לתושבים חדשים. במקביל, עם הגידול במקומות העבודה צפויים לעבור לאזור יותר עובדים ברמה סוציו-אקונומית גבוהה.
  • תיירות: הנסיעה ברכבת העמק תאפשר גישה נוחה עבור מטיילים, ישראלים או תיירים. התוואי עובר באזורי טבע יפים, כך שהנסיעה עצמה צפויה להיות אטרקציה תיירותית. בסביבת המסילה ישנם אתרי תיירות רבים שמתאימים לקהלי יעד שונים, ולכן הרכבת צפויה להגדיל באופן משמעותי את מספר המטיילים באזור. תיירות מצליחה היא כוח שמניע כלכלה מקומית. כשהעסקים יפרחו, היישובים ירוויחו, תיווצר אווירה של שמחה וחיוּת – איכות החיים תעלה, התדמית היישובית תתפתח, וכך הביקוש לדירות יעלה וגם ערכן.
  • רכבות מטען: בהמשך, הקו מתוכנן לשמש גם למטענים וכך להפחית את תנועת המשאיות באזור, דבר שיצמצם את עומסי התנועה ואת הסיכון לתאונות עם משאיות. לטווח הרחוק הנגישות למשלוח מטענים צפויה לתרום לפיתוח כלכלי של האזור, להקמת עסקים ומרכזי תעסוקה שיציעו מקומות עבודה רבים, מה שיעלה את הביקוש למגורים בסביבה..
  • החזון המזרח תיכוני: אחת ממטרות העל היא לחבר את רכבת העמק לירדן (ומי יודע, אולי ביום מן הימים גם לסוריה), ממש כמו בעבר. אם תמומש התוכנית, המסילה הישראלית תוארך עד הגבול והירדנים מצידם יבנו מסילת המשך. כך יציע הקו נתיב סחר שיקשר בין אירופה לירדן ואולי אף למדינות המפרץ, דרך נמל חיפה. בימי שלום, רכבת כזאת תפתח את הכלכלה באזור, הן באמצעות פתיחת מקומות תעסוקה והן בזכות שגשוג תיירותי. ואלה, כאמור, יתרמו את חלקם לעליית ערך הנדל"ן.

כל הגורמים האלה צפויים להקפיץ את ערך הנדל"ן ביישובים שנמצאים בקרבת מסילת רכבת העמק כמו למשל כפר תבור, קריית טבעון ויקנעם. עליית המחירים צפויה להתבטא גם בערך הדירות הבנויות וגם בערך הקרקעות. וכשערך הנדל"ן ביישובים יעלה, הקרקעות החקלאיות הצמודות להם עשויות להיות פוטנציאל להזדמנות כלכלית משתלמת במיוחד, כי מחירן כיום נמוך מהקרקעות הזמינות לבנייה ובוודאי שמהנכסים הבנויים. וכך, בהנחה שהקרקעות יופשרו – הרוכשים יזכו להשבחה גבוהה במיוחד.

קבוצת שפע נכסים מציעה הזדמנויות להשקעה משתלמת בקרקעות חקלאיות באזורים שונים בארץ. אחד המתחמים נמצא סמוך לכפר תבור, שצפויה אף היא ליהנות מהיתרונות שבקרבה למסלול רכבת העמק, אם כי לא בצמידות כזאת שתגרום למטרדי רעש.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן