מה גורם למחירי הנדל"ן להמשיך ולעלות?

דו"ח השמאי הממשלתי שהתפרסם לאחרונה הציג שוב עלייה במחירי הדיור של 1.6% ברבעון הראשון של 2016. מסתבר, שבניגוד לתחזית ולצפי, מחירי הדירות לא רק שאינם יורדים, או אפילו מתמתנים, הם ממשיכים להאמיר כלפי מעלה, והופכים רכישת דירה לחלום בלתי אפשרי להגשמתם של יותר ויותר חסרי דירה.

על הנייר, ולפי הנתונים היבשים, תוכנית מחיר למשתכן, שהתחילה בקול תרועה רמה, מסתמנת כאחת מהגורמים התורמים לעליה זו, וככל הנראה, נכשלה במטרתה המוצהרת – לספק את הביקושים הגוברים לדיור ולהגדיל את היצע הדירות הזמינות ובמחירים נמוכים.

אולם, בחינה מקרוב של הנתונים, שלא במנותק מהקונספט שלהם, מראה נתונים שונים במקצת: ברבעון לפני כן, העלייה הייתה של 2.5% ולכן, עליה של 1.6% ברבעון זה, היא בעצם ירידה. בנוסף לכך, מדובר בנתונים מעורבים, כלומר, בערים מסוימות אכן עלה המחיר, אולם באחרות נשאר כשהיה או ירד.

מהם הנתונים ה"אמיתיים" שאליהם יש להתייחס? האם קיים קשר כלשהו בין עליית מחירי הדירות לבין תוכנית הממשלתית של "מחיר למשתכן"? האם מדובר במגמה או באפיזודה חולפת, שלאחריה, תושג הירידה המבוקשת, כפי שצופה התוכנית?

ח"כ רועי פולקמן ממפלגת כולנו, רועי בן שלוש, סמנכ"ל המכירות בחברת סלע בינוי ומנכ"ל ובעלים של חברת שפע נכסים – מייקל זלמנסון בוחנים את התופעה ומנתחים אותה בדיון סוער.

דילוג לתוכן