מהי מסה קריטית בנדל"ן?

אנחנו מכירים את המושג "מסה קריטית" מתחומי הפיזיקה ואף מתחומי העסקים. לדוגמה, כאשר מדובר בעסקים, מסה קריטית יכולה להוות, למשל, את היקף המכירות המינימלי, אשר נדרש מארגון מסוים, על מנת להשיג רווחיות הממוצעת לענף בו הוא פועל ולאורך זמן. בניגוד לנקודת האיזון, מסה קריטית איננה מתמקדת רק ביצירת איזון בין ההכנסות להוצאות הקיימות, אלא ביצירת רווחים אשר יאפשרו לארגון לממן את פעילותו ברמה שתאפשר לו צמיחה והתפתחות.

מהי השפעתה של המסה הקריטית בתחום הנדל"ן? מסה קריטית יוצרת שינוי בנתונים העסקה ומגדילה את כדאיותה. לדוגמה, אדם הרוכש דירה בודדת לצורך השכרתה בחו"ל, עלול למחוק את כל ההכנסות ממנה על ידי ההוצאות הנדרשות (למשל, נסיעות לחו"ל לצורך סגירת העסקה, תשלום לחברת אחזקה וכד'), להביא אותו לנקודת איזון (הכנסות-הוצאות = 0) או לגרום לו אפילו להפסדים (במידה והוצאות גדולות מההכנסות). כדאיות לעסקה זו תגדל, אם ירכוש יותר מדירה אחת, אשר תנבנה לו רווחים, מאחר וחלק גדול מההוצאות על מספר דירות עשוי להיות זהה להוצאה על דירה אחת (למשל, אם בנסיעה אחת יסגור מספר חוזי השכרה, תתחלק העלות בין כל הנכסים) או שהוא יכול לטשטש טעויות בשיקולי הבחירה (למשל, בחירה בחברת ניהול שאיננה יעילה).

ליצירת המסה הקריטית בנדל"ן ישנם מספר היבטים, והיא איננה מצטמצמת רק למחיר דירה מסוימת או התשואה שאתם עתידים להפיק ממנה.

מייקל זלמנסון, מנכ"ל ובעלים של חברת שפע נכסים, מסביר מהי מסה קריטית, איך קשור המונח הפיזיקלי הזה לנדל"ן, כיצד מחשבים את רמת הכדאיות הרצויה ועוד.

דילוג לתוכן