איך תזהו אזור אטרקטיבי להשקעה בקרקע חקלאית?

רבים כבר יודעים שרכישת קרקע חקלאית היא הזדמנות משתלמת במיוחד להשקעה. ככל שסביבת הריבית האפסית במשק לא משתנה ומחירי הדירות עדיין בשמים, האופציה להשקעה בקרקע חקלאית בולטת ככזו שעשויה להניב תשואה מרשימה לצד סיכון מועט והשקעה לא גבוהה. ומכיוון שהיצע האדמות הפנויות בארץ הולך ופוחת, ההערכה היא כי מחירן ילך ויעלה.

כדי לממש את הפוטנציאל הגדול שגלום בקניית קרקע חקלאית חשוב לבחור נכס אטרקטיבי באמת. אחד המנבאים החשובים ביותר להצלחת עסקה של רכישת קרקע חקלאית הוא זיהוי האזור הנכון.

איך בוחרים אזור משתלם להשקעה?

  1. הפריפריה הקרובה: התשואה שקרקע חקלאית צפויה להניב תלויה באופן מובהק באזור הגאוגרפי ובמגמות הנדל"ניות שרלוונטיות לאותו אזור. במרכז הארץ, כידוע, היצע הקרקעות הזמינות לבנייה הולך ומצטמצם בצעדי ענק עד כדי מצוקה של ממש. המגמה הזאת משפיעה באופן דרמטי גם על הפריפריה הקרובה לגוש דן, כדוגמת השפלה והשרון, אזורים שבהם הביקוש הולך ועולה וההיצע ילך ויפחת. לכן באזורים אלה (כמו השפלה והשרון) צפויה בשנים הקרובות הפשרה של קרקעות חקלאיות בהיקפים נרחבים. קרקעות שיופשרו בפריפריה הסמוכה למרכז צפויות להניב תשואות יפות בשנים הבאות.
  2. ההזדמנות שבפריפריה הרחוקה: לצד האטרקטיביות של הפריפריה הקרובה למרכז, ישנן הזדמנויות לא פחות כדאיות גם בפריפריה הרחוקה יותר. הצעות כאלה יכולות להיות משתלמות מאוד כשמדובר באזורים שצמודים לישובים קיימים שנמצאים בתנופת פיתוח. בגליל, למשל, ישנם ישובים ותיקים ואיכותיים ששומרים על האופי הקהילתי והכפרי שלהם ונהנים בשנים האחרונות מתנופת בנייה נמרצת ומביקוש רב מצד תושבים פוטנציאלים. באזורים אלה גם תהנו מנוף טבעי, מאתרי טבע קרובים, ממרחבים פתוחים ומאוויר טוב. רכישת קרקעות חקלאיות שצמודות ליישובים כאלה בהחלט עשויה להיות משתלמת מאוד.
  3. תשתיות, חינוך ובילוי: בין אם מדובר בפריפריה הקרובה או הרחוקה, חשוב לבדוק את איכות התשתיות והשירותים בסביבה. אזור שנהנה מתשתיות פיזיות מפותחות ומתקדמות (כמו למשל כבישים, צנרת, חשמל וניקוז), מסמיכות לאזורי תעסוקה ולאזורי קניות, מהיצע מגוון של מוסדות חינוך איכותיים ומבני ציבור, ומקרבה למתקני בילוי ופנאי (כמו קאנטרי קלאב ובתי קולנוע) – זהו אזור בעל פוטנציאל להשבחה נאה. היתרונות האלה, שמצביעים על איכות חיים גבוהה, משליכים הן על הסיכוי שהקרקעות במקום יופשרו והן על ערכן העתידי שצפוי לעלות.
  4. תחבורה: הקרבה של האזור לתשתיות תחבורה משפיעה מאוד על האטרקטיביות שלו. מדובר הן על סמיכות לכבישים ראשיים והן על גישה לתחנות רכבת. בהתחשב בעומסי התנועה שהולכים ומתרבים בגוש דן, אדם שעובד בתל אביב ונוסע ברכבת מצפון הארץ או מאזור רחובות יכול להגיע מהר יותר למקום עבודתו מאשר אדם שנוסע ברכבו מאזור השרון או פתח תקווה. לכן השקעה למגורים באזור שקרוב לתחנת רכבת בפריפריה יכולה להיות כדאית מאוד.

גם צירי התחבורה הראשיים שהתפתחו בשנים האחרונות בכל הארץ מקלים על הגישה, גם ברמה יומיומית, מאזורים "רחוקים" למרכזי תעסוקה שקמו במרכז הארץ או במטרופולין חיפה. כביש 6 וכבישי הרוחב שמובילים אליו (לדוגמה כביש הרוחב 431, שמחבר בין כביש 6, כביש 1, כביש 4 ואיילון) וכן צירים שהורחבו ומחלפים שנבנו באזור הגליל, מאפשרים גישה מהירה לכל מקום בארץ מבלי לסבול בפקקים של גוש דן. לכן גם קרבה לצירים ראשיים משפיעה על הפוטנציאל של האזור.

  1. תוכניות המתאר: הסיכוי להפשרת הקרקע מייעוד חקלאי למטרת בנייה הוא כמובן הגורם המשפיע ביותר על פוטנציאל הכדאיות של עסקה כזאת. מעבר לכל הגורמים שהוזכרו לעיל, הייעוד של האזור על פי תוכניות המתאר הארציות הוא בעל השפעה מכרעת על סיכויי ההפשרה. מעיון בתוכניות, שאותן ניתן לראות בוועדות התכנון ובאינטרנט, תוכלו לבדוק אם האזור מיועד לפיתוח עירוני. באותן תוכניות תוכלו לראות אם האזור לא גובל בבסיס צבאי, בשמורת טבע, באתר ארכיאולוגי, בתוואי מתוכנן של כביש או בגורמים כאלה שעשויים לשלול סיכוי להפשרה.

קבוצת שפע נכסים מציעה קרקעות חקלאיות לרכישה בפרויקטים בשלבי הפשרה שונים ובאזורים שונים, בין היתר ברחובות, בקיבוץ נען ובכפר תבור. לקבוצה ניסיון של כ-20 שנה, ומומחים מטעמה – שמאים, אדריכלים, עורכי דין ויועצים – מזהים קרקעות אטרקטיביות במיוחד ורוכשים אותן כהשקעה.

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן