פתרון מצוקת הדיור לשכבות החלשות

אין זה סוד שמצוקת הדיור היא אחת מהבעיות הבוערות ביותר בישראל. לפני שנים, יצאו בגינה רבבות לרחובות, בהפגנות בכל רחבי הארץ. ועדיין, הבעיה ממשיכה להתקיים ומטרידה יותר בכל שנה. למרות שנעשים ניסיונות לפתור אותה במישורים השונים, כחוק השכירות ההוגנת, חוק מע"מ אפס ודיור בר השגה, ובכל זאת, עדיין, כ-80% מהאוכלוסייה בישראל, אינם יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה ונאלצים להיות נתונים לתכתיביהם של משכירי הדירות.

בניו יורק, למשל, נפתרה הבעיה בדרך יצירתית ומעט שונה: יזמים מחויבים להקצות 20% מהדירות שהם בונים לדיור בר השגה ובתמורה, הם מתומרצים. זהו רק חלק מתוכניתו של ראש העיר, ביל דה בלאזיו, אשר שם לעצמו מטרה לצמצם את הפערים הסוציו-אקונומיים בעיר, דרך דיור בר השגה. תוכנית, אשר עליה הצהיר כבר במצע הבחירות שלו, כוללת בניה או שימור של 200,000 יחידות דיור בעיר ניו יורק במהלך העשור הקרוב.

האם אלה שרואים את הדחיפות לפתור את עניין תנאי ומחירי הדירות המושכרות כראשונה במעלה, מפספסים את התמונה במלואה? אותה תמונה, אשר מתחילה בטיפול יסודי ומעמיק במחיריהן הגבוהים של הדירות לקניה, אשר אותן משכירים הבעלים לשוכרים? האם חוק השכירות ההוגנת יביא בדיוק את התוצאה ההפוכה לזו שאליה התכוונו יוזמיו (כלומר, העלאת מחיר השכירות מלכתחילה, כדי לעקוף את מגבלות העלאתו במשך שלוש שנים)?

ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני, שמעון שקורי, נשיא חברת Ariel Property Advisors בניו יורק ומייקל זלמנסון, מנכ"ל ובעלים של חברת שפע נכסים, בפאנל מומחים טראנס-אטלנטי בנושא פתרון מצוקת הדיור לשכבות החלשות.

דילוג לתוכן