ההשלכות הכבדות של הרכבת הקלה

לרכבת הקלה, אשר נטען כי היא הפתרון היעיל ביותר לנושא התחבורה הצפופה בתל אביב, ישנה השפעה ישירה על בעלי העסקים אשר בסביבותיה. עסקים רבים אשר נמצאים בתוואי הבניה של הרכבת הקלה, עתידים לסבול בשנים הקרובות מירידה ישירה בהיקף הפעילות שלהם וברווחיהם (כתוצאה מכך) עד אשר תסתיימנה עבודות הבניה שלה. ח"כ דב חנין (הרשימה המאוחדת) מציע שהמדינה תעניק להם הלוואות אשר תאפשרנה להן לצלוח את התקופה הקשה הזו תוך כדי צמצום הנזקים. לכשתסתיימנה עבודות הבניה, בעלי העסקים שהקרקע עליהם הם עומדים נמצאת ברשותם, ייהנו מעליה במחיר הקרקע ויוכלו להחזיר את ההלוואה ללא בעיה. לאלה שהקרקע אינה ברשותם, מציע ח"כ חנין, כי המדינה תסייע להם באופן נקודתי במעבר מקום, מאחר ולאחר שתסתיימנה עבודות הבניה, עלויות השכירות שישלמו תעלנה באופן ניכר.

מה אומר החוק? מי אחראי לפצות את בעלי העסקים על תקופת הבניה של הרכבת הקלה בת"א? מי יפצה את השוכרים, אשר לא ייהנו מהעלייה שתבוא (אולי) בהמשך? האם מדובר בירידה לצורך עליה או במכת מוות ממנה לא יצליחו העסקים שבנתיב הרכבת הקלה להתאושש?

ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לוועדת הכלכלה לנושא תחבורה ציבורית, עו"ד דרורית ויטנר שפיר, מומחית להפקעות ועו"ד של נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ חברה ממשלתית המופקדת על תכנון וביצוע עבודות הרכבת הקלה) ומייקל זלמנסון, מנכ"ל ובעלים של חברת שפע נכסים, בפאנל סוער על הדילמה בין החוק והפן ההומני.

דילוג לתוכן