האם הפתרון למצוקת הדיור טמון בעובדים הזרים?

סוגיית העובדים הזרים בישראל נוגעת לכל תחום בחיינו. אחד הנושאים עליהם היא משפיעה במישרין, כך, לפחות טוענים קבלני בניין מקומיים, היא היכולת לעמוד במכסות של המדינה אשר מתעתדת להוסיף 60-80,000 יחידות דיור. כך, לפי הקבלנים, ישנו מחסור של למעלה מ-20,000 עובדים בענפי הבניה השונים. בכל שנה נוצר פער של 10,000-15,000 יחידות דיור בין הפרויקטים המבוצעים בפועל לבין הדרישה הגוברת והולכת. מאידך, טוענים משרד האוצר ובנק ישראל כי אין צורך בעובדים זרים, מאחר ומאגר העובדים הישראלי מספק לחלוטין את הדרישות. המחסור בידיים עובדות מייקר את באופן ניכר את הבניה עבור הקבלנים, ולכן, גם מעלה את מחיר הדירות שהם מציעים למכירה. דו"ח רוטר, אשר הוזמן על ידי משרד ראש הממשלה ועוסק בהשפעת העובדים הזרים על מצב הדיור בארץ קובע כי העסקת עובדים זרים תוזיל את מחיר הדירות בכ-10% ממחירן כיום.

בענף הבניה בישראל כיום מועסקים כ-5,000 עובדים זרים, מהם, 3,700 עובדים סיניים, הידועים בהתמחותם בבניה מהירה. למה ישראלים לא רוצים לעבוד בבניין? מהו שביל הזהב בין מצוקת הקבלנים לבין תכתיבי הממשלה? כיצד "סוחטים" העובדים הזרים הקיימים את קבלני הבניין ואת תחום הבניה הישראלי כולו? מאיזה מדינות יגיעו העובדים הזרים?

ח"כ מיכל רוזין, לשעבר יו"ר ועדת העובדים הזרים בכנסת, אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח אדם לבניין ומייקל זלמנסון, מנכ"ל ובעלים של חברת שפע נכסים, בדיון שעוסק בדילמה הכואבת.

דילוג לתוכן