האם בקרוב נוכל ליהנות מ-90% מערך המשכנתא?

בנובמבר 2014 אישרה ועדת השרים את הצעת החוק של ח"כ לוי-אבקסיס, המאפשרת רכישת דירה במשכנתא של עד 90% מערך הדירה (במקום 75% לפי חוק המשכנתאות), בניגוד לעמדת משרד האוצר. הצעה זו מאפשרת לחסרי דיור ואמצעים לרכוש דירה ראשונה במשכנתא של עד ל-90% מערך הדירה על ידי תמיכה ממשלתית.

על פני השטח, נראה כי מדובר בהצעת חוק הומנית והוגנת, שמטרתה לסייע לזוגות צעירים ולחסרי דיור לרכוש דירה ראשונה. אבל אם מתבוננים בהצעה לעומק ומפרקים אותה לגורמים, עולות מספר שאלות נוקבות. כמו: על מי ייפול הנטל האמיתי של התמיכה הממשלתית הנדיבה הזו (רמז: לממשלה אין כסף "משלה"), מהי יכולת ההחזר האמיתית של המשכנתא של אותם אנשים ש"ייהנו" מהסיוע? והאם לא מדובר כאן בירייה ברגליים של כולנו, מכיוון שבד בבד עם הביקוש שיגדל, יעלו אף מחירי הדירות?

האם חוקי הכלכלה תומכים בהצעה זו? מה חושבים עליה כלכלנים? מה עמדתם של הבנקים בסוגיה? למה מתנגד לה משרד האוצר? האם מדובר ביוזמה שתטיב רק עם השכבות החלשות? תטיב עם כולנו? או שתטיב (תדמיתית ופוליטית) רק עם המציעים אותה?

ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה, אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל ומייקל זלמנסון, מנכ"ל ובעלים של חברת שפע נכסים, בדיון סוער בפאנל "סודות הנדל"ן", שמפרק את הצעת החוק ומשרטט תרחישים עתידיים להתפתחותה.

דילוג לתוכן