איך להניב רווחים מקרקע חקלאית עוד לפני ההפשרה?

בקניית קרקע חקלאית הקונים חייבים להתאזר בסבלנות רבה. תהליך הפשרת הקרקע אורך זמן רב בדרך כלל. כמה זמן? קשה להעריך מראש, מכיוון שמשך התהליך תלוי בגורמים שונים. זה יכול להגיע לחמש, עשר או 20 שנה. הקונים חייבים להיות מודעים לכך שמדובר בריצה למרחקים ארוכים, שיש לה יתרונות רבים.

אם קניתם קרקע מגורם אמין ובדקתם את העסקה מראש כמו שצריך, יש סיכוי מאוד גדול שהקרקע תופשר בבוא היום, ערכה יוכפל פי כמה, ואתם תרוויחו בגדול מההשבחה. אבל אם משווק הקרקע הבטיח לכם "זכות לדירה" עם קניית הקרקע החקלאית, זה עשוי להיות מדאיג ויכול לטפוח על פניכם באכזבה קשה. חשוב לזכור שאתם לא קונים דירה, אלא קרקע להשקעה לטווח ארוך, עם אופק למגורים.

הבשורה הטובה היא שאין סיבה שהקרקע החקלאית שקניתם תעמוד ללא שימוש, כאבן שאין לה הופכין, במשך כמה שנים עד שתופשר לבנייה. בינתיים, עד שתזכו להשבחה הגדולה, תוכלו לנצל את הקרקע החקלאית לשימושים שונים וכך למקסם את הפוטנציאל הכלכלי שלה.

עם מעט חוש יזמי, יצירתיות ותבונה – בהחלט אפשר להניב מהקרקע רווחים גם בטרם הופשרה. אתם רק צריכים לחשוב על רעיון מתאים ולבדוק מה ההליך הנדרש כדי ליישם את היוזמה שלכם. ולבסוף – לבצע כמובן, וליהנות מהרווחים בתקופת הביניים.

למה הכוונה? על פי חוק התכנון והבנייה, קרקע חקלאית מותרת לשימוש חקלאי בלבד. אולם, אם תבקשו היתר לשימוש חורג בקרקע לצורך מיזם רווחי כלשהו, ובקשתכם תאושר – האדמה שברשותכם תהפוך למניבה הרבה לפני שהיא תופשר לבנייה, כלומר לפני שהייעוד הרשמי שלה בתוכניות יאשר לבנות בה בנייה קבועה לצורכי מגורים, תעשייה או מסחר.

מה אפשר להקים על קרקע חקלאית?

על קרקע חקלאית אפשר להפעיל מיזמים כיד הדמיון הטובה (בתנאי שיאושרו כמובן), אם בניהול שלכם ואם באמצעות השכרה לגורם עסקי אחר שינהל אותם. למשל:

  • גן אירועים
  • חוות רכיבה על סוסים
  • אטרקציה תיירותית
  • מתחם הפעלה לילדים
  • מחסנים להשכרה
  • עסק למכירת פרחים ועציצים

אז איך עושים את זה?

  • תתחילו בהעלאת רעיונות יצירתיים למקור הכנסה שיתאים לשטח הספציפי. תחשבו על איזה צורך של לקוחות פוטנציאליים תוכלו לענות. למשל, האם אין באזור גן אירועים איכותי? האם אין באזור עסק למכירת עציצים? האם יש צורך במתחם הפעלה לילדים (ג'ימבורי למשל)? וכדו'.
  • לצורך שימוש חורג בקרקע, גם אם הוא זמני, חובה לקבל היתר רשמי מוועדות התכנון. לפי החוק שימוש חורג במקרקעין ללא היתר (כלומר שלא לשם הייעוד של אותו שטח בתוכניות התקפות) הוא עבירה פלילית. מי שעושה זאת מסתכן בהגשת כתב אישום נגדו ובקבלת צווים וקנסות, מהלך שיגרור הוצאות כבדות. לכן, אל תדלגו על השלב הזה, גם אם הוא נראה לכם תהליך ביורוקרטי ארוך ומיותר.
  • פנו לרשות המקומית ותבקשו להיפגש עם אדריכל הרשות או מהנדס הרשות. הסתכלו בתוכניות ותבררו איתו לאלו שימושים חורגים תוכלו לקבל היתר.
  • בהתאם למידע שתקבלו מהרשות המקומית, תתייעצו עם יועץ משפטי ותשקלו את המשך הדרך. לאחר שקיבלתם החלטה – מלאו את כל ההנחיות של הרשות במטרה לקבל את ההיתר הנכסף.
  • קיבלתם היתר? צאו לדרך ותנצלו את הקרקע שברשותכם להכנסה משתלמת.

קבוצת שפע נכסים משווקת קרקעות חקלאיות בבעלות פרטית במקומות שונים בארץ זה 20 שנה. מייקל זלמנסון, המנכ"ל והבעלים של הקבוצה, מציין: "בקרקע חקלאית אפשר לעשות דברים נפלאים עד שהיא תופשר ביום מן הימים. זהו אפיק השקעה לכל דבר, ואם רואים אותו בצורה נכונה, רצינית ואחראית – אפשר להשביח את ערך האדמה באופן משמעותי".

מאמרים נוספים
דילוג לתוכן